úterý 1. října 2019

Prominentní vrcholy Lužických hor | FKT


Prominentní Vrcholy Lužických Hor. 18 kopců s prominencí (relativní výškou) více jak 100 metrů nad okolní terén, bez ohledu na nadmořskou výšku. Je zapotřebí zdolat všech 18 vrcholů v době kratší než 24 hodin. Trasa zdolání musí tvořit okruh, tedy místo startu je totožné s místem ukončení.
Můj pokus o zdolání byl ohlášen jako zatím nejkratší i nejrychlejší (94 km/pod 12 hodin). Stávající FKT byl 12:44 hod (Lukáš Kozlík+Petr Martinovský).

poslední úpravy pod dohledem sv. Jiří
poslední úpravy pod dohledem sv. Jiří
sobota 28.9. 2019

5:00 ráno / budíček
6:30 / neseme věci do auta. Jídlo (gely, tyčinky, přesnídávky, banány, datle, těstoviny), pití (voda, ionťák, kola, redbull), náhradní oblečení a boty a pár doplňků, které by se mohly hodit.
Odjíždíme. Na náměstí to jsou 2 km, po 1 km vystupuju a dál se rozklusávám...
6:57 / vychází slunce

7:00 / 0:00 hod / vyrážím od kašny z náměstí ve Chřibské

Probíhám rychle vesnicí a po louce, kde začínám mít od trávy (rosa a noční déšť) mokré boty. A po 1,5 km začíná první stoupání.


7:24 / 0:24 hod | 1/18 | Chřibský vrch / 621 m | 3,65 km / 284 m+ / průměrné tempo: 6:41 min/km

Na vrcholu krásně svítí slunce. Přichází první "zkratka", nevracím se po tur. značce, která obkružuje vrcholovou část, ale pouštím se dolů přes kamenné pole. Zpět na značce jsem za 3 minuty, okolo po cestě to trvá cca 5 min. Každá minuta se počítá.

Na Křížovém buku vyměňuju flasky, vezmu přesnídávku a pár datlí a upaluju na Javor. První náročnější stoupání mimo cestu, severní strana Javoru je hodně příkrá, ale jde to, síly je zatím hodně.

7:44 / 0:44 hod | 2/18 | Javor / 693 m | 6,1 km / 458 m+ / 7:05 min/km

Z Javoru nejdřív scházím/sbíhám v trase výstupu a pak místo cesty, si to zkracuju přes přes čerstvou holinu po těžbě. Trochu klopýtám přes napadané větve, ale aspoň se učím na budoucí úseky.

podruhé na Křížovém buku
Následuje celkem pohodová část na Studenec, akorát po přeběhnutí louky mám už totálně mokré boty (a už neuschnou). Kousek před vrcholem zahlídnu postavu a říkám si, zda to nejsou Jirka s Pavlem, kteří vyráželi už v 11 večer a jdou v opačném směru. Teď někdy tu měli být. Jsou to oni, na vrcholu se rychle pozdravíme, já udělám fotku s rozhlednou, a otáčím se zpět.


8:14 / 1:14 hod | 3/18 | Studenec / 737 m | 10,3 km / 685 m+ / 7:11 min/km

Dalšího úseku se trochu obávám, protože je skoro celý mimo cesty, nikdo z předchozích tudy nešel a ani já v rámci průzkumů. Prakticky jsem na mapě natáhl čáru. Dobíhám pod Zlatý vrch a zahýbám dolů do směsi houští, klacků a vysoké trávy. Trochu se v tom motám, ale stále postupuju kupředu. Přebíhám hlavní silnici a pouštím se dál po louce, vbíhám do lesa, teď spoléhám jen na čáru navigace v hodinkách, tady se opravdu nelze ničeho držet. Za chvilku seběhnu do úzkého údolí mezi skály, nevím zda je to zarostlý zbytek cesty nebo jen potok, ale konečně se dostanu na už normální lesní cestu, která mě dovede do údolí Kamenice, kde už zase čeká táta. Krátce vyzkouším roztěč pražců na železnici (sedí mi akorát do běhu) a následuje stoupání po cestě na Střední vrch.

mizím v mlze na Střední vrch
8:50 / 1:50 hod | 4/18 | Střední vrch / 593 m | 15,5 km / 900 m+ / 7:08 min/km

Ze shora je super výhled, ale tentokrát si ho moc neužiju. V seběhu zpět do údolí potkám jelena a dvě laně, naštěstí je nechce bránit. Probíhám po silnici vesnicí Mlýny a u ukazatele k lesnímu divadlu se zase pouštím do kopce.

9:34 / 2:34 hod | 5/18 | Sokol / 668 m | 21,7 km / 1176 m+ / 7:05 min/km

Ze Sokolu zase totálně mimo cestu, koukám na hodinky a držím směr. Začínám si říkat, že jsem si měl vzít košík na houby. Snažím se sníst tyčinku, ale opět si potvrzuji, že za běhu mi to nějak nejde, gely a přesnídavky mi jedou víc. Ve stoupání se mi rozváže tkanička, ale holt musí počkat až na vrchol Velké Tisové. Když jsem na ní byl před pár lety, vypadalo to tam, jako když tam x let nikdo nebyl, až jsem se skoro bál... Mimochodem, když budete mít čas, dojděte až na západní hranu vrcholové plošiny, je odtamtud krásný výhled na Jedlovou.

9:51 / 2:51 hod | 6/18 | Velká Tisová / 692 m | 23,9 km / 1300 m+ / 7:11 min/km

Vrcholová fotka, zavážu tkaničku a dolů lesem mimo cestu, naštěstí to není tak dlouhý a za chvilku už klušu po lesní cestě, kde potkávám davy houbařů. Dole u silnice zase sraz s tátou. Čeká mě teď dvojice Velký a Malý buk, kde zvlášť ten Malý bude prakticky celý mimo cestu.

Na Velký buk to jde celkem snadno, dokonce jsem na vrcholovém segmentu o 33 vteřin rychlejší než při 10L700. Trochu se začíná zatahovat a ochlazovat.


10:28 / 3:28 hod | 7/18 | Velký Buk / 736 m | 29,1 km / 1564 m+ / 7:10 min/km

Na Malý Buk mám naplánovanou trochu jinou trasu než při průzkumu, kdy jsem se prodíral malými stromky. Na to, že je "malej", tak prudkej je pořádně. Nahoře jsem v mraku a fouká.

10:51 / 3:51 hod | 8/18 | Malý Buk / 712 m | 32,1 km / 1730 m+ / 7:12 min/km

Přichází další zkratka, jdu dolů kolmo na vrstevnice. Tohle byl teda nápad, občas se mi zamotá klacek mezi nohy, listí klouže, ale zajíce naštěstí nechytám. Musím zase oběhnout houštinu a tak se prodírám asi 50 m korytem malého potůčku než se dostanu na cestu a ŽTZ. Pod Klíčem beru z auta vestu. Nahoru jdu po západní hraně, silně fouká a viditelnost je asi 10 m, takže chybí odhad vzdálenosti a zdá se to nějaký dlouhý. Nahoře asi mírně urazím paní, když odmítnu razítko i následnou nabídku na vyfocení, protože v ten moment se už zase rozbíhám dolů.


11:16 / 4:16 hod | 9/18 | Klíč / 759 m | 34,8 km / 1950 m+ / 7:22 min/km



za Mařenicemi
V seběhu se trochu šetřím, protože si nechci zrušit stehna, má následovat 13 km úsek, prakticky po rovině, kde bude nutné pořád běžet a držet tempo. I se zastávkami držím na téhle části průměr 6 min/km, takže celkový průměr spadne pod Sokolem pod 7 min/km. Svítí sluníčko, ale žádný pařák to není a fouká lehký vánek, takže příjemné podmínky. Stoupání (i klesání) na Sokol jsem si vyzkoušel před třemi týdny, takže jdu po paměti. Cestou potkám skupinku čtyř 20 cm hřibů a to fakt přemýšlím, zda je nevzít. Na vrcholu jsem v půlce plánovaného času a za půlkou vzdálenosti.

12:59 / 5:59 hod | 10/18 | Sokol / 593 m | 50,7 km / 2360 m+ / 7:05 min/km

Dolů zase lesem mimo cesty, na tu se napojím, až na louce před Petrovicemi. Začíná být nějak vedro. U auta na hlavu vyleju asi litr vody, abych se trochu probral. Datle, banán, něco do kapsy a valím dál na Popovu skálu. Odtamtud už se budu jen vracet. Sice je to nejnižší kopec, ale závěr stojí za to.


13:44 / 6:44 hod | 11/18 | Popova skála / 565 m | 56,8 km / 2615 m+ / 07:08 min/km

A teď na skok do Německa. Probíhám kolem krásného pískovcového solitéru Česká brána a stoupám k Forsthausu. Trochu začínám cítit únavu. Na parkovišti do sebe házím trochu těstovin, zapíjím regenerem, beru do roky powerbanku připojenou k hodinkám (přece jenom už je jim přes 5 let a baterka už tak dlouho nevydrží) a pokračuju pod Hvozd. V Lückendorfu mě osvěžuje trochu deštík, ale nic významného. Pod hvozdem vracím powerbanku a beru si zase vestu.

14:46 / 7:46 hod | 12/18 | Hvozd / 750 m | 64,5 km / 3000 m+ / 7:14 min/km

Na vrcholu hrají děti klasickou přeshraniční hru s každou nohou v jiné zemi. Já si jen udělám selfie s křížem a mažu dál. Dobíhám do Krompach/Valy, ale táta nikde. Nezastavuju, rychle zavolám a zjišťuju, že se zasekl v Německu na uzavírkách, vodu mám, gel taky, takže problém není. Za Plešivcem se máme potkat v Dolní Světlý. Na Plešivec mi to nejdřív neběží, ale postupně se do toho zase dostanu. Na vrcholu marně hledám jakékoliv označení. No, na všechny strany jde terén dolů, dle souřadnic jsem na místě. Fotka s Hvozdem v pozadí a teď kudy dolů?

15:16 / 8:16 hod | 13/18 | Plešivec / 658 m | 68,6 km / 3140 m+ / 7:14 min/km

Dle plánu mám jít přímo na západ, ale tam je neprostupné křoví. No nic, prodírám se dolů i když to jde pomalu, nakonec se dostávám na cestu, která už vede do Světlý. Užívám si opět sluníčka a těším se na Luž, na které vede moje nejdelší souvislé stoupání, na 2,5 km získám 325 m. V Dolní Světlé přibíhám k parkovišti, ale táta opět nikde. Aspoň je tam děda, strejda a teta, kterým nechám vestu, abych se neuvařil a s tím, že s tátou se tedy sejdeme až na Stožeckým sedle (Šébru). Pohodlná pomalu stoupající panelka mě dovede opět na hranice s Německem. Následující část jsem dlouho rozmýšlel, nakonec volím cestu na vrchol přímo po hranici, docela brutální stoupání (0,7 km/222 m+/ 32 % | segment), vychází mi to kratší a nakonec asi rychlejší než po značce.

15:55 / 8:55 hod | 14/18 | Luž / 793 m | 72,6 km / 3470 m+ / 7:22 min/km

Zbývají 4 vrcholy a asi 22 km, do avizovaných 12 hodin chybí 3 hodiny. Sice je tam ještě Jedlová, nicméně jinak jsou úseky mezi kopci hodně běhatelné... Dolů pokračuju dál po hranici, takže trochu lezení po kamenech, ale pak už upaluju po travnaté pěšince. Za chvilku potkávám opět Pavla s Jirkou.



16:28 / 9:28 hod | 15/18 | Pěnkavčí vrch / 792 m | 76,5 km / 3622 m+ / 7:25 min/km


seběh do Stožeckého sedla
Když nepřijde totální krize, tak bych to měl stíhat. Sbíhám do Stožeckého sedla, kde beru vodu, gely, pár těstovin a honem dál. Na Jedlovou volím sice kratší, ale o to prudší cestu po sjezdovce. No nevím, zda to byl nejlepší nápad, ale na Jedlovou snadná cesta stejně nevede.

17:17 / 10:17 hod | 16/18 | Jedlová / 774 m | 82,5 km / 3875 m+ / 7:29 min/km

Au, po asfaltu dolů to bolí, stehna už toho začínají mít dost. Už na rovinatější části volím změnu oproti plánu a běžím pěšinou, která vede přímo k Malému Stožci. Cestou mě vyleká strom, který se z mého úhlu tváří jako nehybná postava... Při stoupání na Plešivec nad Rybništěm trochu zazmatkuju, když zbytečně sejdu z cesty, ale žádné zásadní zdržení.

17:57 / 10:57 hod | 17/18 | Plešivec / 597 m | 88,2 km / 4000 m+ / 7:28 min/km

Mám hodinu na 7 km a poslední kopec. Cestou dolů trochu klopýtám po velkých kamenech nasypaných na cestě, ale povzbudí mě zpráva od Petra Martinovského. Na Širokém vrchu přejdu vrchol :-) Zapomněl jsem, že je ukrytý bokem ve vysoký trávě, takže se na něj musím kus vrátit.  


18:26 / 11:26 hod | 18/18 | Široký vrch / 586 m | 91,5 km / 4120 m+ / 7:30 min/km

Slunce ještě svítí, ale do západu je to už jen 22 minut a mě chybí 3,5 km na náměstí. A navíc se vzápětí vlastně poprvé pořádně zaseknu. Ve směru postupu je lesní školka. Sakra, ze který strany jí mám oběhnout. Nakonec zleva, pak zas musím oběhnout neprostupnou houštinu, ale nakonec se dostávám na cestu. Ta je ale zase "zrušená" popadanými kmeny z těžby. Nakonec přebíhám po kmenech jak po kladině, podlézám červenobílou pásku se zákazem vstupu a už jsem na normální cestě a mažu dál... do západu chybí 15 minut. Proběhnu kolem skalního útvaru Hrbolec a vbíhám na neposekanou louku. Do pr..., i taková drobnost vás může zdržet (nebo i donutit celou louku obíhat). Za loukou je další překážka, hájek stromů je celý zarostlý metr a půl vysokým kapradím! Přece to nebudu obcházet?! Naštěstí objevuju prošlápnutou stezku. 10 minut do západu a 1,6 km, naštěstí z kopce a už po cestě. Ten pohled na kopce nasvícené zapadajícím sluncem je za odměnu, i když víc sleduju čas na hodinkách. 

Kašny na náměstí se opět dotýkám v 18:47 po 11:47 minutách. Minutu před západem slunce.

18:47 / 11:47 hod | PVLH | 95 km / 4120 m+ / 07:26 min/km

záznam na STRAVA: https://www.strava.com/activities/2747352924
samostatný gpx soubor: PVLH_jhe

Jako první jsem se dostal na PVLH pod 12 hodin s tím, že jsem předchozí FKT (Fastest known time) posunul o 57 minut.

Děkuju především tátovi za celodenní support (jídlo, pití, povzbuzování). Děkuju i všem co mi fandili a sledovali můj pokus.

Tohle FKT určitě nevydrží věčně, ale doufám, že bude motivací a trasa inspirací pro ostatní. 

Aktualizace: 08.05.2020 zaběhl Radek Brunner nové FKT v čase 11:29

Co jsem měl na sobě a co jsem jedl:
boty: Inov-8 TrailRoc 285
ponožky: Kalenji Strap
kompresní návleky: Compressport R2 V2 + Quad trail
trenky: Kalenji Trail
Triko: Kalenji Trail

Jídlo: banány, datle, gely+ionťák nutrend, přesnídávky, cola, redbull, těstoviny s kuřetem a zeleninou, sůl, tyčinky Lifebar

Odkazy na Prominentní vrcholy Lužických hor:
www.pvlh24.cz
facebook #pvlh: https://www.facebook.com/pvlh24

PS: časy na fotkách možná nesedí, ukládal jsem je až při běhu, takže někdy jsem si nepřesně pamatoval čas na vrcholu



tu vodu do ostřikovačů jsem nevyužil...





6 komentářů:

  1. je to bomba jak jsi to oběhl. nevidět ty fotky z vrcholů nevěřil jsem že je to možny zkrátit na takovou vzdálenost. Ještě jednou moc gratuluji. Skvělý běh i zápisek.

    OdpovědětVymazat
  2. Wow. Co k tomu říct? Snad jen 🎩

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný super výkon, gratuluji! Pěkně dlouhý orienťák a bez mapy, smekám před tvým výkonem! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. No nádhera. Docela by mě zajímalo jestli bys byl rychlejší kdybys ty vrcholy běhal po pesinkach a cestách. No každopádně si myslím že tento čas vydrží opravdu hooodne dlouho, tempo 7:26 s vrcholy jako Luž apod. se zdá fakt neuvěřitelný. Asi umíš dobře lézt na ty vrcholy po čtyřech protože podle mě se některé fakt vylezt po dvou mimo cestu nedají;-). Jo sem zvedavej a jo na PVLH chci jít jednou taky.... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Ad pěšinky, to se asi nikdy nedozvíme ;-) Většinou jsem, ale po nějaké šel, těch úseků vyloženě mimo cestu - volným terénem, bylo minimálně. Ono se v tom fakt blbě běží, proto to jde hlavně z kopce a to ještě spíš v listnatým lese, v jehličnatým to jde hůř. Vlastně jediněj kopec, kde byl výstup i sestup volným terénem byl Malý Buk. Třeba zrovna u tý Luže je to loterie, zda je lepší jít po sakra prudkým hřebeni, nebo po cestě, kde stejně ale na 70. km nepoběžíš, a která je o min. 0,5 km delší... Ale zrovna tam je po tom hřebeni pěšina, takže úplně volný terén to není.
      Jinak samozřejmě držím palce na Tvůj pokus!

      Vymazat